Die Referentin spricht vor Ort.
Abstract:
This presentation explores the use of computational methods to identify characters‘ emotions in dramatic texts. It begins with a humanities-based approach to conceptualizing emotions, followed by ontology-based transformer model training. The process involves close reading for annotation and the subsequent classification of emotions through automated methods. The presentation also examines the interplay between historical-hermeneutic approaches to understanding emotions and quantitative methods that analyze patterns and trends. A key focus is the comparison between qualitative interpretations and the processing of large-scale text data using algorithms. Specifically, the emotions “anger” and “being moved” are analyzed, focusing on their linguistic representation and emotional trajectories in dramatic contexts. The aim is to highlight how the combination of humanities research and computational techniques can provide new insights into the development and depiction of emotions in literary works.
Kurzbio:
Katrin Dennerlein ist Privatdozentin an der Universität Würzburg. 2024 war sie für ein Semester als Max Kade-Professorin an der University of Illinois at Chicago. Von 2020 bis 2023 hat sie das DFG-Projekt „Emotions in Drama“ geleitet und darin auch eine eigene Stelle gehabt. Sie hat zur Narratologie des Raumes promoviert und zur Geschichte der deutschsprachigen Komödie vom 17. bis frühen 19. Jahrhundert habilitiert. Ihre Forschungsschwerpunkt sind Drama und Theater, der Roman der Goethezeit, Raum und Mobilität im medialen Erzählen, und Digital Humanities.
Zu den wichtigsten Veröffentlichungen zählen die Narratologie des Raumes von 2009, Materialien und Medien der Komödienschgeschichte von 2021. Jüngst sind Aufsätze zur ersten weltweit bekannten Fassung von Die schöne und das Biest entstanden und zur digitalen Erforschung von Emotionen in Dramensubgenres des 18. Jahrhunderts sowie zu Emotionen in Regiebemerkungen dieses Zeitraums.